sunnuntai 12. joulukuuta 2010

Maailmalla

Mä oon aina rakastanut matkustelua ja oon ollu sitä mieltä, että joskus mä vielä haluun asua ulkomailla. Lukioikäisenä vaihto-opiskeluvuosi tuntu kuitenki liian isolta jutulta joten se sitten jäi. Yliopiston alkaessa alko tuntua enemmän siltä, että ehkä nyt ois aika. Noh, sitä yliopistoa tuli käytyä kuitenkin vielä 2 ja puol vuotta ennen ku lopullisesti uskalsin ottaa härkää sarvista ja alkaa selvittelee että miten ja minne voisin suunnata. En oikeestaan enää edes kunnolla muista, että miksi kohteeksi valikoitui Australia. Kriteerinä mulla siis kuitenkin oli, että pitää olla englanninkielinen maa ja mahdollisimman kauas. Noi kriteerit Aussit ainaki täytti aika näpsäkästi :)!



Mun yliopistosta oli mahdollista hakea vaihtoon kahteen eri yliopistoon Ausseissa, Sydneyhyn tai Melbourneen. Melbourne mulle valikoitui vaan lähinnä siksi, että täällä tarjottavat kurssit kävivät paremmin mun omaan opintoohjelmaani. Sitte alko se paperisota..huh. Paperia sinne ja tänne, lippusta tonne ja nettiin noi tiedot ja sitte odottelua. Lokakuun lopussa tuli sit tieto että 33 hakijan joukosta mut oli valittu Melbournen yliopistoon vaihtoon syyslukukaudeksi 2010 ( tai siis kevätlukukaudeksi 2010, jos ajatellaan ausseittain). Tässä vaiheessa ei kuitenkaan oltu vielä selvillä vesillä, koska edessä oli karmea TOEFL eli englanninkielen testi..huoh. Useiden kuukausien ja lähes luovutusfiilistenkin jälkeen toukokuun lopussa (mun synttäripäivänä) tuli kuitenkin tieto, että mulle on paikka täällä ja että lukukausi alkaa sitte heinäkuussa :) Jeps..tuli vähän kiire, mutta vielähän siinä ehti irtisanoa kämpän ja muut, joten ei huolta. Suomessa vietin ihanan kesäkuun päiväkotitätinä ja upeiden maunien ( lue: maailman parhaiden ystävien) kanssa hengailessa ja sitte oliki lähdön aika. Vähän kyllä vi****i lähteä Suomen +30..talviseen eli n. 10 asteiseen Melbourneen. Pöh. Tänne kuitenkin päästiin 30h lentomatkasta huolimatta ja tosi nopeesti on tää 5kk tässä vierähtäny. On tullu puuhailtua niin paljon kaikkea, että jos lähtis tässä koko stooria purkamaan niin saattais täyttyä koko blogi, mutta siis jospa listaan vähän asioita jotka on mahtavia tällä puolen maapalloa. Nää on nyt lähinnä Melbournepainotteisia, koska vaikka oon muuallakin pyöriny niin ei niistä osaa silleen hehkutella :)

Oon käyny vierailulla niin Sydneyssä kuin Brisbanessa, mutta eihän ne kuitenkaan mitenkään vetäny vertoja MELBOURNELLE. Oih..tää on niin ihana, ihmisenkokoinen suurkaupunki, josta löytyy kaikkea kaikille. Erityisesti mulle Melbourne oliki kuin sattuman kautta ihan nappi valinta, sillä tää on aussien paras ruoka-, shoppailu- ja kulttuurikaupunki. Ainoa miinus Melbissä on sää. Siitä ku ei koskaan tiedä, et mitä on luvassa. Sää voi vaihtua totaalisesti tunnin sisällä ja seuraavan viikon säätiedotus voi Melbournessa näyttää esim. sellaselta, että maanantaina on 23, tiistaina 30, keskiviikkona 32, torstaina 16, perjantaina 35, lauantaina 20. Huomasitte varmaan kaavan..ööh..sitä ei ole! ja tohon sitte päälle vielä sateet..koskaan ei tiedä et millon. huoh..ja totta kai ne lykkäs vielä mun iloks tänne kylmimmän talven johonki 60 vuoteen. nais. Eikä siinä mitään jos nää osais rakentaa taloja joissa ois lämmin, mut ku ei niin ei. Terveisiä vaan täältä täkin alta..niin ja oliko se viimeviikolla kun en saanu unta ku oli niin kuuma.WTF Melbourne?!? mut jees…asiaan.




RUOKA. Herkkuja löytyy vaikka mitä..Australia kun on siirtolaisten luvattu maa niin täällä jos jossain on päässy nauttimaan ihan kaikista mahdollisista keittiöistä. Mun henkilökohtaisiksii suosikeikseni on noussu sushi (valikoima on suunnaton, sushi myydään n. 10cm rullissa, 2aud eli (1,70e)/kpl), gourmet hampurilaiset ( täällä on useita ketjuja joista saa itsetehtyjä, erittäin maukkaita hampurilaisia Suomen mäkkärihinnoin), mikätahansaaasialainenpöperö (kiinalaista, japanilaista, korealaista, vietnamilaista, thaimaalaista etc.), italialaisen kaupungiosan gelateriat ( kermajäätelö antifanin sorbettitaivas..tiesittekö että suklaastakin voi tehdä sorbettia?!? nam!!), ihanat mehu/smoothiebaarit (joissa makuvaihtoehtoja on kymmeniä) ja tuhannet ja taas tuhannet kahvilat leivoksineen, cookieineen ja mahtavine kahveineen ja chai latteineen. Jos joku on mahdollisesti matkalla tänne niin sitte vaan kommenttiboksiin viestiä! Multa saa neuvoja enemmän ku ees haluis. Justkin tossa Sydneyssä vieraillessa kirjoitin yhelle Melbourneen myöhemmin tulevalle tytölle kaks A4 täyteen suosituksia ruokapaikoista :) ja jos tosiaan ei ravintolat kiinnosta( häh?!?) niin täällä voi itekki tehä ruokaa tosi kivasti. Keskustan tuntumassa sijaitsevalta Queen Victoria Marketilta saa ihan kaikkea aina tuoreista mangoista karitsan paahtopaistiin ja vastaleivotusta leivästä eläviin kanoihin.







SHOPPAILU. Okei nyt tähän aluks eka vähän briiffiä. Mä oon intohimoinen shoppailija..mut erottaa monista muista shoppailijoista kuitenki se, että sillon ku mä oon ostoksilla niin kaikki on halpaa..eli mulle shoppailu tuottaa ”tyydytystä” vain sillon ku löydän hyviä diilejä:)ja niitähän mä löydän. Aussit on tähän aikas mukava kumppani. Täällä Melbournessa on normikauppakeskusten ja putiikkien lisäksi 2 isoa outletkauppakeskusta ja niitä mä oon käyny koluamassa ehkä noin kerran kuussa. Matkaan on tarttunu muun muassa.. ripcurlin bikinit 20 dollarilla, leviksen farkkushortsit ja neuletakki yht. 30 dollaria, kaksi Pepe Jeansin mekkoa, molemmat 19 dollaria…nyt ois edessä vielä noiden ja kymmenien muiden kamojen mahduttaminen tohon laukkuun..hmm…




MATKUSTELU. Jos vaivautuu tänne asti, niin mun mielestä on ihan älytöntä vaan nyhjätä yhdessä paikassa. Matkustelusta helppoa tekee se, että kotimaanlennot ( ja miks ei ulkomaanlennotki) on ihan älyttömän halpoja ( nimimerkki ”lensin juuri Sydneyyn ja takaisin 35 eurolla). No tämänpä takia mun hiilijalanjälki on tällä hetkellä ihan suunnaton. Hyi mua. Paljastan kuitenki teille mun 3 ultimate suosikkikohdetta täälläpäin maailmaa.

1. Uusi-Seelanti! AAH. Maailman kaunein maa. Ihan uskomaton. Seelannissa yhdistyy kaikki. Vulkaanisuus, jäätiköt, vuoristot, ruohotasangot, meri, hiekkarannat, järvet. Itse vierailin sekä pohjois-, että eteläsaarilla enkä kyllä osaa laittaa niitä mihinkään paremmuusjärjestykseen. Aijai..Seelantiin pitää päästä joskus vielä uudestaan ja aikaa kannattaa varata PALJON.



2. Fraser island. Aussien itärannikolla sijaitseva maailman suurin hiekkasaari on ihan sanoinkuvaamattoman kaunis paikka. Kolmen päivän telttailu ja tuhannet paarmatkaan ei haittaa ku pääsee nauttimaan luonnon kauneudesta.




3. Suuri valliriutta ja Cairns. Ite Thaimassa mm. Similanin saarilla snorklanneena aiemmat snorklaukset aussien vesissä saivat mut pettymään pahasti. Noh. Pettymykset katosivat kyllä sen siliän tien ku pääsin valliriutalle. Ihan uskomaton paikka…kuin uisi akvaariossa.



Tämmöstä tänään..en oikein keksi mitä muuta tähdellistä voisin kirjottaa. Opiskeluelämästä tietty jotain, mutta laittakaa ehdotuksi kehiin..mikä kiinnostais??
Ai niin ja tän kaiken päälle haluun vielä lisätä et jumantsuikka..tytöt ja pojat ..lähtekää vaihtoon!!!! vaikka mulla on tietty ollu välillä kamala ikävä mun ystäviä ja perhettä niin oon kuitenki sitä mieltä että tää on ollu yks mun elämäni parhaista kokemuksista. Oon kasvanu henkisesti ja fyysisestikin (hemmetin halvat ravintolat) ja uskon että tää on kokemus joka on muuttanu mua parempaan suuntaan :)

-H

5 kommenttia:

  1. Teillä onkin kiva blogi.
    Terveisiä sinne Ausseihin myös. Mulla asuu yksi tuttu siellä ja olisi kiva käydä kylässä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Anitta! Olipas kiva saada kommenttia:)! Nyt kuule varaat vaan matkan tänne. Kerran se vaan kirpasee ja sitte onki taas niin monia uusia kokemuksia rikkaampi!

    VastaaPoista
  3. Niinpä. Matkailu avartaa ja vielä enemmän avartuu, kun on maailmalla vähän pitempään. Hienoa, että uskalsit lähteä ja ihanaa, kun pian palaat taas Suomeen pakkasen ja lumen keskelle.

    VastaaPoista
  4. Hei tosi suuri kiitos, kaikki ihana apu tulee tarpeen. Melbournessa tulen viettämään paljon aikaa ja kummini tosiaan asuu siellä, mutta enemmän tartteisin vinkkiä juuri noihin kaupunkien välisiin matkoihin. Onko olemassa jonkun laisia bussi- tai junalippuja, joilla voisi esim. kuukauden matkustella miten paljon huvittaa? Ja osaatko sanoa, miltä lentoyhtiöltä löytyy maan sisäisiä halpoja lentoja, tai halpoja lentoja Uuteen-Seelantiin ? :)

    VastaaPoista